Stora barn är som små barn

Morgonens uppgift för Industritrean i naturkunskap var att ladda hem appen SocrativeStudent för jag ville pröva hur responssystemet fungerar som litet” förhör” på begrepp i ekologi. Efter att appen laddats ned så satte vi igång med de 10 frågor jag förberett i ett sk ”quiz”.

”Det här är ju görsköj!” ”En gång till” ”Kan vi inte börja med sånt här varje lektion?” var några av de kommentarer som hördes efter frågerundan, så vi körde ett s k ”Space race”, dvs en lagtävling där det gäller att svara rätt och fort på samma frågor. Efteråt fick eleverna se rapporten, som man kan ladda ned, och där man ser svarsfrekvens samt antal rätta/felaktiga svar. Utifrån rapportens resultat kunde eleverna se att de haft en högre svarsfrekvens andra gången och att de därmed tränat begreppen på ett lekfullt sätt.

På eftermiddagen använde jag samma koncept med Vårdtrean och med samma resultat – positiva, engagerade och glada elever. Samtidigt tänker jag i mitt sinne att egentligen skulle jag kunna ha gjort samma typ av ”förhör” på en stencil med flervalsalternativ  1, X, 2 på frågorna. Nu gör vi uppgiften med digitala verktyg samt att de använder sin egen mobiltelefon och då blir uppgiften mer engagerande. Varför kan man ju fundera över?

”Så här kommer undervisning vara i framtiden – med mobilerna”, hörde jag en elev kommentera aktiviteten. Kanske är det ett framtida scenario i lärandet – att de använder den digitala tekniken de är vana vid och förtrogna med – BYOD (Bring your own device).

Nåväl,  ytterligare ett resultat var en ganska nöjd lärare som tänker att det egentligen inte är så stor skillnad mellan stora och små barn!

DSC_0038

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *