Verktygslådan / Kap 13

Vilka verktyg behöver jag, och mina elever, för att arbeta med digitala berättelser?  Ta reda på vad som redan finns och vad som du behöver, men framförallt: börja med det du har! Det gäller alla digitala arbeten inom skolvärlden – börja med det som finns även om det endast är en Ipad! Du kan inte skylla på att du inte har verktyg för att inte arbeta med digital teknik!

Ohler går igenom hårdvara och mjukvara och återkommer till 2 program: Imovie och Garageband för Mac. Det märks att han själv arbetar med Mac (vilket jag gillar!). Han hänvisar till sin egen hemsida för att få de senaste förslagen då omsättningen och uppdateringar av programvaror går så fort – boken är skriven 2012. Gör hellre det än läs kapitlet i boken!

Det jag tar med mig från kapitlet är vikten av att ha ett bra ljudprogram – auido – och att använda det! ”Audio is king” (s 217) – en klar röst är ett måste. Digitala berättelser ger eleverna en röst och den måste vara klar och tydlig! Det har jag inte förstått och varit tydlig med i mina arbeten med elever.

Då jag och min klass är testpiloter för Chromebooks för åk 4 – 6 så letar jag såklart efter bra verktyg för dessa maskiner. Vi har tidigare arbetat med Ipads och Mac, i det området känner jag mig relativt trygg med vilka programvaror vi använder. Chromebook är relativt nytt för oss.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *