Scratchprojekt: Geometri

Scratch har jag och mina elever arbetat med förut – första gången var för 3 år sedan där en åk 6 skapade små interaktiva spel. Min nuvarande klass, också en åk 6, arbetade en hel vecka i december 2014 med ”The hour of code” där Scratch var ett av flera möjligheter. Mycket uppskattat och en enorm glädje och ett stort engagemang hos eleverna.

Den första fasen i programmering blir för eleverna, och läraren, ett utforskande arbeta med att testa och pröva sig fram. Därefter måste man som pedagog ha en tydlig plan och mål för arbetet annars tappar flera elever lusten att arbeta med t ex Scratch. Detta ledde mig till att försöka koppla matematik med programmering efter det har ett nära samband. I mitt Scratchprojekt har jag försökt utforma en uppgift för elever där matematik, logiskt tänkande, begreppsförmåga används – ja, alla förmågor som beskrivs i syftet med matematikämnet används i arbetet. Dels kan eleverna ”spela” varandras projekt men samtidigt lär de sig mycket genom att själv tillverka projekten. I mitt projekt handlar det om koordinatsystem samt geometriska figurer/begrepp. Detta arbete skulle kunna utvecklas oerhört mycket! En idé är att bygga ut projektet med fler begrepp efter ålder på eleverna.

 

Jag har använt stiftelsen punkt.se:s (.se) material Barnhack om Scratch för att lära mig programmet. Till materialet finns YouTube-filmer som är mycket tydliga och instruktiva.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *