I praktiken

Det avslutande fördjupningsarbetet i kursen kommer jag att göra i praktiken också! Ser otroliga möjligheter att få pröva och utvärdera min pedagogiska planering, revidera och förbättra samt att få ta del av elevernas åsikter.

Temat för arbetet blir datalogiskt tänkande och innehållet kommer att vara programmering med Scratch. Jag använder GAFE – Google Apps for Education – som kommunikationsplattform och där verktyget Classroom. Sedan har vi en klasshemsida också i wordpress som går att nyttja.

När man lägger ned en stor tid, och engagemang i en kurs,  känns det mycket viktigt att processen blir levande och verklighetsförankrad samt kommer eleverna till godo. Helen Temperley, australisk skolforskare, menar att kompetensutveckling hos pedagoger ska ge avtryck i elevernas lärande annars är utbildningen värdelös. Och, menar hon, forskning visar att den mesta fortbildning vi lärare får genom enskilda kurser och kompetensutvecklingsdagar inte sätter avtryck. Läs mer här. Nu kommer mina elever i åk 6 få ta del av min egen kompetensutveckling samtidigt som de befinner sig i sin. Tillsammans utvecklas vi vår digitala kompetens!

Digitala verktyg i skolarbetet
Digitala verktyg i skolarbetet

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *